Showing posts with label DIY. Show all posts
Showing posts with label DIY. Show all posts

Friday, 17 October 2014

DIY Project #1

Lama dah tak ber 'DiY' sejak habis majlis kahwin 2 tahun sudah (cepatnya masa). Takde idea dan masa (alasan lagi) nak buat. Sebenarnya Nisa berpindah randah juga lah..dulu menyewa di Apartment tapi sekarang menyewa di rumah teres pula. Ye, masih menyewa...Sebab memang target nak duduk sekejap je dekat APartment, jadi memang takde hias-hias sangat rumah tu, asal ada kelengkapan asas sudah mencukupi. Tapi sejak pindah rumah sewa baru ni, macam-macam nak buat, tambahan pula owner bagi cat, ketuk dinding guna paku (baik punya owner, sewa pon bagi diskaun )

So this is my current DiY Project . Ini plan nak letak dekat dinding.Baru testing je, main-main lagi, lekatkan pon pakai stapler sebab nak testing tangan ni masih boleh DiY ke tak.

Bahan-Bahan

Kain Felt (boleh didapati di Daiso @ kedai kraf @ kedai pengantin)
Gam Tembak
Frame/Plywood/Mounting Board
Kain bercorak (takde dalam gambar sebab baru 1/2 jalan kerja

Cara-Cara

Oleh sebab saya malas nak tunjuk step by step, boleh rujuk link berikut untuk maklumat lanjut.

Source : On One Hand

Hasil penuh akan kelihatan seperti ini : (sumber google)

Lain tangan,lain hasilnya kan..


Jadi ex-B2B yang lain, masih adakah semangat DIY bila dah berkeluarga? Jawapannya...terletak pada anda sendiri..Say Yes if you still have the passion!

Tuesday, 18 December 2012

Review Wedding Diy #3 : Hantaran for him

Ni DIY Projek ke 3 Nisa.Memang susah nak meyakinkan ibu untuk percaya yang Nisa nak buat sendiri.Tapi lepas tunjuk sedikit progress setiap minggu,akhirnya ibu benarkan jugak buat sendiri.Nak share sikit hasilnya

Tafsir Al-Quran

GPS
Jam  Tangan

Coklat

Buah-buahan

Cake in a jar

Sirih gubah

Nisa bagi 7 dulang berbalas 5 dari pihak lelaki. Barang yang Nisa gunakan untuk gubah
Crepe Paper (buy 1 free 1) = RM 10 (beli 2 dapat 2 gulung free)
Bunga hiasan tambahan = RM15
Gabus RM4 per piece = RM 28
Juraian manik = RM40
Crepe paper Hijau RM0.50 per piece=RM3.50
Kain Net = RM20
Reben 1 gulung = RM0.90
Gam Tembak (isi) = RM5.00 (anggaran)
Manik bunga di tengah =RM10

Total =132.40

Anggaran kos per dulang (tidak termasuk isi ye)= RM18.90

Ini anggaran saja, plus minus boleh cecah RM20 jugak sedulang (campur kos pergi balik kedai beli barang).Jimat la beberapa Ringgit kan. Final touch hantaran semua adik yang buat.Pengantin pandai buat bahan asas dan bunga je.Bab gubahan memang dah lantik adik bongsu.Dia ni pulak last minute baru ada mood dan idea nak buat.Layankan je la.Asalkan siap.

Sirih Gubah pulak beli je dekat kedai area Seremban.Ibu kata sederet dengan Bank Rakyat.RM30 untuk sirih gubah tu.Ok la kan.Alas sirih gubah tu memang saja je biar kosong.(padahal malas nak beli juraian manik baru)

Bunga tu Nisa buat sebulan sebelum majlis.Memang gigih la setiap minggu buat minggu ni.Nak alter sana sini.Itu je nak share.Setiap minggu up satu entry.Boleh la kan..

Thursday, 6 December 2012

Review Wedding DIY #2 : Guest Note & Photo Booth Corner

Photo booth corner ni memang Nisa nak buat sungguh-sungguh,hingga saat akhir sebelum make up masih berusaha sedaya upaya untuk set up corner ni. Tapi Cik Nisa dah pesan dan lantik seorang cousin selaku ajk photo booth untuk jaga dan pastikan keadaan di situ berjalan lancar.

Buat kecil-kecilan mungkin sedikit berbeza dari upah orang tapi lebih puas hati.Jadi bagi B2B di luar sana, Nisa nak share tips untuk DIY photobooth ni.

1. Rancang konsep photobooth & Guest Note Corner yang diinginkan. Ada pelbagai konsep boleh digunapakai.Antaranya guestbook, cap jari pada poster, gantung notes pada ranting dan sebagainya.Untuk majlis ini,Nisa guna pakai Guest Note. Inspirasi dariB2B Kina. Kak Kina guna pakai peti surat, Nisa pula guna kotak berbentuk rumah. Kotak nisa beli di kedai kraf di One Utama.Tak ingat nama kedai ye

Side view

Front view


2. Sediakan pen pelbagai warna atau cop pelbagai bentuk.Boleh didapati di kedai DIY atau Daiso (kini dibuka di Midvalley!) untuk menarik perhatian pengunjung

3. Sediakan Guest Note yang bersesuaian.Kalau tak pandai guna adobe, cari je template sedia ada di internet..Just google it!


3. Sediakan sedikit cenderamata atau gula-gula untuk pengunjung yang sudi menitipkan nota pada kalian.Untuk majlis Nisa, Nisa beli klip kerta s yang ada pelbagai corak dan kepilkan nota "A little Something for You" sebagai tanda penghargaan. Nisa beli di kedai DIY dan sangat murah.Tak perlu beli banyak.Berikan pada yang terawal menulis.Ini sebagai satu inisiatif supaya tetamu tertarik untuk menulis

4.Lebih mudah, tempatkan guestbook/note corner bersebelahan dengan candy buffet.Sekiranya kehabisan cenderamata, kita boleh ambil coklat candies dari meja candy buffet!


5. Letakkan juga signages bagi menandakan atau memberitahu tetamu bahawa di situ adalah photo booth/guest note corner.Sertakan beberapa arahan mudah supaya mereka faham apa yang boleh dilakukan di situ.


 6. Sediakan props dan letakkan di bekas yang bersesuaian.Sekiranya ada perkataan yang 'catchy' akan kelihatan lebih menarik.Props ni pun boleh google dan dapatkan di website.Taip props for photobooth dan kalian akan jumpa beberapa props yang kalian suka.


7. Paling penting sekali, lantik seorang ahli keluarga anda untuk menguruskan photo booth/guest note corner pada hari tersebut. Takkan pengantin nak berjaga di situ sepanjang hari kan? Nisa dari awal lagi telah berhubung dengan cousin Nisa mengenai konsep photobooth ni.Memandangkan konsep ini merupakan konsep yang baru pertama kali digunapakai dalam keluarga, jadi Nisa perlu sediakan beberapa bahan rujukan seperti website vendor yang menawarkan perkhidmatan photobooth dan guest note corner di Malaysia supaya dia mendapat sedikit gambaran mengenai corner tersebut.Alhamdulillah, dia dapat melaksanakan tanggungjawab tersebut dengan baik. Saya telah ingatkan pada mak cik2 yang lain supaya tidak mengganggu cousin saya yang telah ditugaskan menjaga corner tersebut supaya beliau dapat fokus dan tidak berlari ke sana ke mari dengan tugas lain.



8. Akhir sekali, just go with the flow.Majlis nisa ni simple saja jadi photobooth and guest note corner ni jadi tumpuan saudara mara berkumpul, mengorat awek (ye ini berlaku), berborak dan sebagainya. Urusan katering tidak banyak yang perlu campur tangan kerana mereka sangat efisien. Will review about that later too.

mangsa keadaan

budak-budak pun nak tulis sebab nak klip kertas yang comel tu

nenek pun nak bergambar
kawan-kawan adik yang sporting
pengantin cari props
Us!


Tuesday, 4 December 2012

Reveiw Wedding DIY #1: Pelamin


Pelamin yang diusahakan sendiri atas bantuan adik beradik yang bertungkus lumus touch up sehingga saat akhir.


DIY Paper Flower

Idea asal sepatutnya diletakkan di frame gambar.Namun terdapat lebihan bunga, jadi diletakkan pada candle lantern sebagai penyeri .Idea last minute daripada adik.

Candle Lantern from Something Borrowed by Nawal
Courtesy from Kak Nawal. Boleh refer post menang giveaway
Karpet bulu rent from Zila..You have been very helpful girl!i owe you something

DIY Oversize Paper Flower
Inspired from Ruche.Refer post

Paper Lantern from Something Borrowed by Nawal


Bantal bulu from Something Borrowed by Nawal
 Bantal Mr & Mrs inspired from Mrs Gaban
 Full View on Solemnization Day

Full View on Reception Day

Spot the difference between these two days?

 Bunga Telur by SSF Home Deco
Bekas Pahar courtesy of Something Borrowed by Nawal

Pelamin tidak segah mana tapi tetap comel di mata saya..Memang kena million and trillion thanks to my brother , sisters and family who support and help to realize this idea.Mereka yang banyak menolong saya.



Friday, 2 November 2012

Progress DIY # 3

Setiap kelopak hasil guntingan jerit payah sendiri.Pernah terlintas dan tergerak di hati nak beli je bunga yang sedia ada di kedai. Tapi sebab beria sangant nak buat sendiri bunga. Hasilnya jadilah begini. Gubahan adalah hasil tangan adik bongsu. Cuma bunga kertas hasil tangan Nisa sendiri. Untuk pengetahuan semua, bunga ni diperbuat daripada crepe paper keras.Yang dijual dalam gulung dikedai.



Nak buat sedikit penambahan untuk menaikkan seri.Kena cari kain net,lace atau reben kot.Pandangan anda semua bagaimana?



Wednesday, 24 October 2012

Progress DIY #2 : Button Badge

Sebelum

Selepas



Atas pandangan saudara mara, mereka tak mahu badge ini diletakkan nama sebab malu nak tayang nama depan orang ramai. Si pembuat rasakan ia awesome tapi bakal si pemakai tidak.Jadi, biarkan sahaja kosong sebegini

Tuesday, 23 October 2012

Progress DIY: Oversize Paper Flower

Sejak kali pertama lihat backdrop yang digunakan team Ruche untuk salah satu photoshootnya, Nisa terus suka.Gigih buat research cara nak buat "oversize flower".Rupa oversize flower tu seperti di bawah :



Hasil dari carian, terjumpa satu site Design*Sponge yang tunjukkan cara-cara nak buat oversize flower ni. Kebanyakan barang-barang yang digunapakai nisa cuba ubah sedikit ikut bahan yang ada di Malaysia. Dan hasil dari itu, salah satu percubaannya, jadilah begini :


Rasa ada rupa ke? Lupa nak letak crepe paper warna kontra sikit macam dalam gambar team Ruche tu. ada masa sikit, nak struggle buat. Baru buat satu, 9 oversize flower to go.Rasa-rasanya nak letak di mana ye oversize flower ni?Korang cuba teka..
 


Wednesday, 26 September 2012

Paper Flower

Paper flower is my favourite. Dah buat percubaan dan diteruskan pembikinannya sebelum puasa lagi. Dan hasilnya seperti di bawah.Lepas siap terus off mode sebab buat cukup-cukup untuk frame gambar.



Sekarang nak on balik.Baru nak mula buat warna lain untuk diletak di hantaran.Sebab plan asal nak pakai crepe paper tapi tak berapa menjadi dan tak kembang . Jadi ubah ke paper flower yang ni untuk buat bunga besar-besar yang makan ruang dalam dulang.Gulp! 45 hari lagi ke bersamaan 12 hari lagi hari minggu untuk membuat persiapan. Kuatkan semangat,terasa nak demam.ayoh...semangat!!!


Friday, 27 July 2012

Top 11 Bridal Rental Item

Nisa mengalami kesukaran pada mulanya untuk meletakkan link mereka dalam list sebab mereka adalah b2b/exbrides yang menyewakan barang-barang perkahwinan yang mana nisa dah ada list untuk b2b /ex brides pada mulanya.Jadi untuk tidak mengelirukan nisa buat satu post khas untuk rujukan.

Kebanyakan ex-brides selalu menyewakan barang-barang perkahwinan mereka. Nisa pun memang tercari a few items untuk disewa ni. Jadi untuk rujukan supaya nisa tak tercari-cari siapa yang menyewa barang apa dengan siapa.

Sewaan mungkin tertakluk pada kawasan.Sila rujuk email dan link yang diberikan untuk keterangan lanjut
a.Bantal Hantaran
b.Kaki Dulang
c.Cushion
4.Dulang Hantaran
5.Accesories and such
  (Penaja utama untuk saya, Thank you Kak Nawal for the special gift!)

2.Zila Zainal
from Journey Through Life

a.Flower Stand
b.Karpet bulu
c.Kain net
d.Bantal

Nisa dah sewa barangnye..yeaaa!

3. Shakina Farhan
 from Journey of Bride To Be

Item For Rental
a. Bantal Nikah
    Harga sewa 1 unit =  RM 60.00
    Harga sewa 2 unit = RM 100.00 (free sewa 2 bantal tepi)
    Deposit Keselamatan = rm 50.00
 

b.Payung Lace


4.Intan Norazam


Item for Rental

a.Baju Nikah/Baju Sanding/Baju bertandang

3.Mrs Lienda

a. Item = Bantal Nikah (Ottoman)
    Warna = Pearl White
    Tempoh sewaan = 1 minggu ( rabu - selasa)
    Material = PVC
    Harga sewa 1 unit = RM50
    Harga sewa 2 unit = RM 80
    Deposit = RM 80
   *deposit bergantung kepada harga sewaan
   
 b.Black Chandelier
 c. Kain Bulu 2 meter 1/2

Hubungi : Linda 016-378 7601 atau email detail kepada linda.yusoff1212@gmail.com


Item for Rental
a. Veil
b.Dulang Hantaran
c.Tray putih (untuk hantaran)


Veil


Item for Rental
a. Lantern
b.Cushion
c.Frame Gambar



9.Two Soul with A Single Thought

a.Groom's Tie
2.Brooch Handbouqet

10.Amy Fahmy 
from All About her life

Reception Dress
Off White Veil

11. Supercun Wedding Rental 

a.Bantal Nikah
b.Polaroid Kamera
c.Pelbagai barangan


p/s : Ranking ikut suka

2017 new coming post

MasyaAllah, dah hampir 2 tahun rupanya tak berblog.Diam seribu bahasa.sebab aktif di FB sepanjang tahun lepas.Blog tinggal menyepi.Ni nak me...