Until Jannah

Daisypath Anniversary tickers

Wednesday, 3 June 2009

Jabal Nur...Gua Hira'

Wahyu pertama diturunkan kepada Rasulullah s.a.w. di sini melalui perantaraan Malaikat Jibril..Di sini juga menyaksikan pengorbanan Saiditina Khadijah pada suami tercinta.Khadijah menghantar makanan kepada Rasulullah ke Gua Hira' dengan mendaki bukit berbatu ini..Inilah dia..GUA HIRA'

Mendaki menuju Gua Hira' antara perkara yang paling mencabar saya lakukan.Kecerunan bukit ..memang cerun ..rasa macam tak boleh naik kalau ditengokkan dari kecerunannya.Silap la masa ni ..nak panjat bukit tapi pakai kasut jalan.Memang tak confident nak naik memikirkan kasut yang licin dan bukit yang berbatu..Tapi di sinilah kekuatan mental dan fizikal diperlukan.Yakin boleh!Lawatan mendaki Gua Hira' diadakan pada waktu malam.Tentu kita terfikir bagaimana nak daki bukit pada waktu malam dan tanpa lampu suluh!Memang satu keajaiban..Sesuai dengan namanya Jabal Nur..Bukit bercahaya..Bukit ini mempunyai cahaya dan terang dengan cahayanya tersendiri tanpa ditemani lampu jalan atau lampu neon.Jadi kita boleh mendaki dan apa yang diperlukan adalah kecekalan dan kecintaan kita untuk mengetahui tempat berpijaknya Rasulullah s.a.w.

Sepanjang mendaki Jabal Nur ada beberapa perkara yang saya lalui...
1.Terserempak dengan kucing..macam mana kucing boleh sampai atas ni?..emm..kucing kan salah satu binatang kesayangan Rasulullah.Jelmaan mungkin..
2.Nampak kambing ...tak tahu la warna apa..nampak macam hitam.Bila kami lalu depan kambing tu,kambing tu relax je duduk atas batu.Takdelah nak lari-lari.(Kalau kat Malaysia dah lari bertempiaran.
3.Bila sampai puncak ada gerai jual air dan cenderamata.Dari situ dah boleh nampak jemaah lain yang dah sampai ke Gua Hira'.Tapi bila kami nak cari tempat mereka berkumpul tak jumpa pula.Masa tu dah gabra..Dah minta tolong..(jerit..TOLONG!).Sebenarnya kena lalu satu gua kecil untuk menembusi ke kawasan Gua Hira'.Buat suspen je..Dah masuk gua kecil gelap pula..terkial2 pegang batu..Tiba-tiba ada lampu suluh menyuluh..rupanya ada pak arab tolong suluhkan..bagi nampak laluan..Malu..(sebab dah terjerit2 atas bukit)..Aiyaa...


Akhirnya berjaya juga menjejaki Gua Hira'..Bukan setakat saya,nenek yang berusia 60 an pun boleh sampai ke puncak ni tau..Gua Hira' ini masih berbau harum sehingga ke hari ini..

Kita yang nak naik dan turun Jabal Nur ini pun dah menggigil-gigil.Bayangkan Saiditina Khadijah yang sanggup berulang kali mendaki Jabal Nur untuk menghantar makanan kepada Rasulullah..Cekalnya seorang wanita..
Antara yang menuju puncak

Juara Kategori kanak-kanak..(buat muka comel plak Akeem ni)

Juara kategori warga emas(Nenek berbaju merah dipimpin Kak Emilia)

2 comments:

  1. السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
    Kita satu bas la pergi Jabal Nur masa tu.
    Feel free to browse our umrah album at http://picasaweb.google.com/snaco77 .

    Blog di http://gohek.blogspot.com ,tapi tak citer pasal gua hira' lagi.

    Best kan pergi sana. Semoga dapat dijemput kembali.

    ReplyDelete
  2. Betul la..dah tgk gambar..mmg kita satu bas..confirm..thanks for the visit

    Best sgt..teringin nak pergi lagi.InsyaAllah..dengan iziNya mudah2an kita dijemput lagi menjadi tetamu Allah

    ReplyDelete