Until Jannah

Daisypath Anniversary tickers

Wednesday, 3 June 2009

Cinta Adam dan Hawa

Cinta Adam dan Hawa
Terbit di Syurga terang di jiwa

Cinta Adam dan Hawa
Satu bersama satu terpisah

Begitulah antara bait-bait lagu Cinta Adam dan Hawa nyanyian Misha Omar.Pasti kita masih ingat kisah Nabi Adam dan Siti Hawa.Asalnya dari syurga namun dek godaan dan hasutan syaitan,akhirnya buah khuldi yang menjadi larangan di makan jua.Allah telah mencampakkan mereka berdua ke bumi.Nabi Adam di India dan Siti Hawa di Madinah (disebabkan itu Madinah merupakan kota paling tua..atau digelar nenek tua).Berpisahnya mereka berpuluhan tahun akhirnya bertemu di Jabal Rahmah.Indahnya kisah nabi dan lebih indah dan bermakna sekiranya kita melihat sendiri tempat yang menyaksikan pertemuan dua insan yang terpisah berpuluh tahun ini.Saya juga berkesempatan melawat Jabal Rahmah..tempat yang dikatakan orang sering berdoa jodoh mereka di sini.



"Tulislah nama atas batu tu,mana tau ketemu jodoh lepas ni.."kata Kak Rubi salah seorang jemaah rombongan ini..Ha?ada juga orang buat macam tu ke?ingatkan kalau pergi Kuala Kubu je orang tulis nama atas batu (lagu Sudirman la kan).Pergi Jabal Rahmah pun orang buat macam tu?Sejauh mana kesahihannya perlulah kita lihat sendiri.Lalu kekuatan dikumpulkan untuk mendaki Jabal Rahmah.Naik tangga lepas tu sampai puncak..Sampai-sampai je orang offer pen marker..nak buat apa pula pen marker ni..tapi saya tolak..sekali pandang saja pada batu yang terletak di puncak...macam2 nama ada atas batu..

Cuba perhatikan batu yang dipegang wanita ini..Kelihatan hitam di bahagian bawah dan putih di atas..sebab bahagian bawah dipenuhi nama-nama yang ditulis oleh pengunjung-pengunjung..Merah..Biru..Hijau..macam-macam warna


Di puncak Jabal Rahmah

Di sini juga pengunjung berpeluang menunggang unta..(ke menaiki?ape2 aje la).Unta di sini semua dihias cantik.Tapi saya tak naik pun.Tak berani..Jadi hanya sempat bergambar di samping unta berhias ni..

2 comments:

  1. uish minah arab!! cun baju :P

    ReplyDelete
  2. jubah beli kat arab..biasa2 je..baru jumpa saiz..

    ReplyDelete