Until Jannah

Daisypath Anniversary tickers

Thursday, 19 March 2009

MyVi..My Passion


Long : Ayah, long tengah tunggu bas ni


Ayah : Sabar Long. Sekejap lagi sampai la bas tu


Long : Kan senang kalau ada kereta kat Segamat.


Ayah : Syukur dengan apa yang kita ada Long.


"Cuba tengok orang yang takde kaki tu, tak boleh berjalan, Konsep bersyukur perlu ada, sekurang-kurangnya Long masih ada kaki nak berjalan..naik bas.


Saya terdiam tiap kali ayah kata begitu..Alahai,mungkin akibat cemburu kawan-kawan yang mudah perjalanannya menggunakan kereta,maka setiap kali saya fikir, hidup akan lebih mudah dengan kereta. Namun mungkin ALLAH telah tetapkan pada ketika itu ,hidup saya lebih mudah dengan menaiki bas berulang alilk ke UiTM.Mungkin benar..takda kereta,tak melencong ke mana.
Penantian yang menguji
Sepanjang pemergian ibu dan ayah ke Tanah Suci, kami adik beradik telah diamanahkan dengan tugas masing-masing. Ngah telah diamanahkan sebagai Ketua Keluarga.Walaupun saya anak sulung tetapi ibu dan ayah menetapkan lebih mudah Ngah yang memimpin adik beradik perempuan.Lelaki yang memimpin keluarga.Jadi segala urusan kewangan, percutian, perjalanan dan rumah diuruskan oleh Ngah. Tugas saya, membantu mana yang perlu. Kereta juga diberi kepada kami untuk digunakan.namun begitu, hanya Ngah yang dibenarkan memandu.Emmm...tak mengapalah.Saya pun kurang gemar memandu di KL dengan keadaan sesak begitu.Dugaan sangat hebat. Kedua-dua kereta kami tidak mempunyai penghawa dingin.Rosak!Aduhai..dugaan...Mungkin ini dugaan sebelum dapat kereta baru.

Ayahku pulang dari kota..ayahku uruskan kereta
Sejurus ibu dan ayah pulang dari Tanah Suci, memang ada ura-ura hendak beli kereta baru.Macam tak percaya tapi semua urusan pembelian kereta dipermudahkan ketika Cuti Tahun Baru Cina. Deposit dibayar, tiga hari kemudian..MYVI idaman masuk dalam keluarga kami.Seronok tak terkira.Memang berangan nak memandu pulang MYVI ke segamat waktu itu juga. Tapi....


Long : Ayah, ibu kata tak dapat bawa balik kereta ke Segamat.


Ayah : Takpe.Nanti ayah usahakan


Long : Susah la. Ibu kata dokumen tak siap lagi. Mana dapat bawak balik macam tu.


Ayah : Sabarlah wahai anakanda, akan ayahanda uruskan.
Mesej saya bersama ayah terhenti di situ. Tak sampai hati hendak merengek lagi.Agaknya ayah faham benar dengan anaknya yang satu ini. Manja sangat.Apalah kiranya bersusah sedikit berjalan kaki ke kelas dan menaiki bas. Ayah selalu berpesan, bersyukur dengan apa yang kita ada. Kereta digunakan dulu oleh ibu dan ayah.Tak mengapa,lagipun itu duit simpanan ibu.

Biarlah ibu gunakan dulu. Selang beberapa bulan kemudian,setelah dipujuk rayu akhirnya MYVI dipandu pulang ke Segamat.Terima Kasih ibu dan ayah.Mudah-mudahan urusan ibu dan ayah jua dipermudahkan..Anakmu ini akan memandu kereta ini ke jalan yang baik saja.InsyaALLAH.



No comments:

Post a Comment