Friday 13 March 2009

Kembara

Mudahnya bersolat walaupun kita dalam kembara..Mengapa saya berkata begitu?

Hati tersentuh dengan sikap pemandu bas semasa lawatan kami ke Kuala Lumpur baru-baru ini. Dalam perjalanan pulang ke Segamat, malam telah menjelma.Waktu Maghrib telah tiba sewaktu kami melalui Tangkak. Selepas sahaja menghantar pensyarah ke Tangkak, perjalanan diteruskan.Saya sangka saya malam itu saya akan bersolat di dalam bas.Sekadar solat menghormati waktu.Harapnya pulang nanti diqadakkan solat itu.Namun begitu beberapa minit selepas keluar dari Tangkak, bas berhenti di sebuah surau di tepi jalan.Alhamdulillah!Allah mempermudahkan urusan hambaNya untuk menunaikan solat. Pemandu bas itu menghormati waktu dan sentiasa mengingati perintahnya.Syukur kerana mempunyai staff UiTM yang menerapkan nilai murni seperti ini.
Sedang saya bersiap untuk menunaikan solat, kedengaran suara lelaki di sebalik tirai mengimamkan solat.Suara seperti selalu kedengaran.Apabila diamati suara itu, nyata sangkaan saya benar,seorang rakan lelaki mengimamkan solat jemaah bersama-sama rakan lelaki yang lain termasuk pemandu bas tadi.Semoga imarah mereka semakin mengikat ukhwah antara mereka.
Syukur perjalanan kembara ini dipermudahkan jalan dan selamat tiba ke destinasi.

No comments:

Post a Comment

2017 new coming post

MasyaAllah, dah hampir 2 tahun rupanya tak berblog.Diam seribu bahasa.sebab aktif di FB sepanjang tahun lepas.Blog tinggal menyepi.Ni nak me...