Until Jannah

Daisypath Anniversary tickers

Monday, 15 June 2009

Rombongan Merisik

Anak dara mana yang nak dirisik?Macam mana rupanya..elok budi pekerti?indah santun bahasa,baik pergaulan orang tua..hehehe.persoalan itu sengaja saya timbulkan..

Saya baru saja pulang mengikuti rombongan merisik di Kuantan..atau lebih spesifik di Beserah.Bukan saya yang dirisik yea..(lama lagi..kena habiskan belajar dulu.heheh).First time ikut rombongan merisik pihak lelaki.Sebelum ni pernah la ikut rombongan meminang,romomgan orang kahwin, nikah..rombongan ni kira melengkapkan silibus .hehehe..Pihak lelaki merupakan sepupu saya (abg boy..memang panggilannya begitu).Alhamdulillah,abg boy jumpa juga yang berkenan di hati.Takdelah Che Ngah(mak abg boy) asyik tanya-tanya bila nak kahwin.Lepas ni,soalan tu takkan ditanya lagi.

Rombongan pihak lelaki tiba di rumah pihak perempuan selepas Zohor.Setibanya di rumah pihak perempuan,acara merisik pun terus dijalankan.Bagi pihak lelaki,ayah abg boy yang menjadi jurucakap..manakala pihak perempuan telah mewakilkan pak ciknya.Tiada berbalas pantun..terus straight to the point.Apa yang melucukan ialah apabila pak cik pihak perempuan tiba-tiba je buat lawak.

Pak cik : Kita pun belum tengok orangnya.Ada bawak gambar orangnya?
(masa ni,muka nampak panik sekejap..masa ni pula nak minta gambar..aduyai..
Che Ngah : Gambar?Emm..takpe....orangnya datang sekejap lagi..
(control protokol la masing2)

Agenda seterusnya ialah membincangkan tarikh pertunangan dan pernikahan.Pihak lelaki mencadangkan supaya majlis pertunangan dan pernikahan diadakan serentak.Maknanya,majlis pertunangan diadakan sehari sebelum majlis pernikahan.Ini bagi memudahkan saudara mara yang jauh datang bertandang menghadiri majlis. Memandangkan ibu bapa pihak lelaki ialah orang Kelantan.(Bagi orang Kelantan, pertunangan yang lama tidak digalakkan,bagi mengelakkan perkara tidak diingini.Seeloknya ketika merisik atau meminang,persiapan untuk menikah telah ada).Namun di pihak perempuan pula,mereka ingin mengikut adat orang Pahang.Katanya lebih elok majlis pertunangan dan pernikahan dijarakkan sedikit masanya.Bapa pihak perempuan pula ingin berlaku adil pada anaknya memandangkan anak-anak perempuannya yang lain melalui tempoh pertunangan yang jarak masanya.Justeru,kata sepakat dicapai.Orang Melayu yang tinggi budi bahasa,sebagai menghormati tuan rumah..pihak lelaki yang bertandang akur dengan cadangan pihak perempuan.Perbincangan akan diadakan dari semasa ke semasa mengikut persetujuan kedua-dua belah pihak.
Selesai perbincangan,sarung merisik disarungkan.Tahniah Kak Akma..Mudah-mudahan jodoh sampai ke jinjang pelamin!


Cincin merisik disarungkan oleh Che Ngah



Dari pihak lelaki...


Dulang girls..with dulang balas dari pihak perempuan


Akhir majlis..sudah tentu makan..rombongan dijamu dengan nasi ayam dan pelbagai kuih tradisional..akok perisa pandan,kuih lompang dan macam-macam lagi.

3 comments:

  1. hanisah meriah betul majlis merisik, mcm pertunangan lak (-__-)

    ReplyDelete
  2. hahaah..memang terlebey sudah majlisnya..yela..nak merisik org jauh..

    ReplyDelete
  3. salam...tahniah! blog walking untuk survey psl majlis risik,tunang & kawin...huhu...tak tau ape...tq sb ada jgk contoh cket dr blog ni...

    ReplyDelete