Tuesday 9 June 2009

Ta'ruf Asasi

Alhamdulillah..Abby ,adik bongsu berjaya juga sambung belajar.Abby memilih untuk mendaftar sebagai pelajar asasi UIA.Sebelum ini abby ada ditawarkan belajar di matrikulasi Tangkak tapi tawaran itu ditolak.Rezeki masih berpihak pada abby,beberapa minggu selepas dia menolak tawaran ke matrikulasi datang pula tawaran dari UIA.
,
Bidang pengajian yang ditawarkan ialah Ekonomi dan Sains Pengurusan.Walauapapun,proses pendaftaran berjalan dengan lancar walaupun abby terpaksa menangguhkan pendaftaran pada sessi kedua yang diadakan pada 7 Jun

Di UitM kita panggil program Minggu Mesra Siswa tapi di UIA mereka namakan program Ta'ruf.Tiada banyak beza dengan MMS di UiTM cuma pengumumannya dibuat dwibahasa..Melayu dan Inggeris.Mungkin menjangka UIA menerima pelajar antarabangsa.

Bila tengok Abby melalui proses pendaftaran ni teringat plak masa mula-mula mendaftarkan diri di UiTM Johor.Dulu perasaan pertama masuk jalan UiTM ,perasaan pelik..sebab tak jangka yang ada sebuah universiti terbina di tengah kehijauan rimba.Macamlah ceruk sangat UiTM ni.Tapi momen yang paling istimewa apabila kesemua yang hadir pada hari pendaftaran dijamu dengan durian.Kenduri durian..tak sangka pihak universiti bermurah hati mengalu-alukan kedatangan pelajar dengan durian yang sangat terkenal di Segamat.Kebetulan ketika itu,musim durian..durian berlambak-lambak sehingga jatuh harga di bawah RM1.00!

Berbeza dengan Abby yang mendaftar di pusat pengajian di tengah-tengah bandar.Untuk program ta'ruf Abby ditempatkan di UIA Petaling Jaya yang jaraknya kira-kira 10 minit dari office ayah.Hari ini,Selasa..jadi Abby telah berpindah ke UIA di Nilai.

Begitulah proses yang Abby lalui berpindah -randah...Alahai,dekat je dengan rumah..kalau nak apa-apa boleh telefon.Anytime pun boleh datang..

No comments:

Post a Comment

2017 new coming post

MasyaAllah, dah hampir 2 tahun rupanya tak berblog.Diam seribu bahasa.sebab aktif di FB sepanjang tahun lepas.Blog tinggal menyepi.Ni nak me...