Wednesday 1 July 2009

Meringankan Jodoh

Hari ini nak berkongsi sedikit tips yang diturunkan oleh Ustazah Siti Norbahyah dalam Rancangan 'Semanis Kurma'.Doa yang boleh diamalkan untuk meringankan jodoh atau mendapat jodoh yang baik.

1.Surah Yusuf Ayat 4

Maksud : "Ketika Yusuf berkata kepada bapanya (Ya'qub) : Hai bapaku! Sesungguhnya aku bermimpi melihat sebelas bintang dan matahari serta bulan,semuanya kulihat sujud kepadaku.

2.Surah Al-Anbiya' Ayat 89

Maksud : (Ingatlah) Akan Zakaria, ketika ia menyeru Tuhannya : Ya Tuhanku! Janganlah Engkau biarkan daku seorang diri (tanpa beranak) dan Engkau sebaik-baik yang mewarisi.

Doa ini juga boleh diamalkan ketika menghadiri temuduga agar lapang hati semasa dalam proses tersebut.

3. Surah Al-Qashash Ayat 24

Maksud : Lalu Musa memberi minum ternak keduanya,kemudian ia berpaling ke tempat perlindungan (di bawah pohon), lalu katanya: Ya Tuhanku, sesungguhnya aku berkehendak kepada kebaikan yang engkau turunkan kepadaku.

Satu lagi tips untuk meringankan jodoh ialah berpuasa semasa hari lahir kita.Hari lahir merupakan detik yang palik baik dalam hidup kita.Doa orang yang berpuasa InsyaAllah akan dimakbulkan.

Sumber : Rancangan Semanis Kurma
& Tafsir Quran Karim

2 comments:

  1. berpuasa masa hari lahir disertai dengan niat hajat ye?

    ReplyDelete
  2. Terima kasih di atas tips yg diberikan, semoga Allah merahmatimu, Amin.

    ReplyDelete

2017 new coming post

MasyaAllah, dah hampir 2 tahun rupanya tak berblog.Diam seribu bahasa.sebab aktif di FB sepanjang tahun lepas.Blog tinggal menyepi.Ni nak me...