Until Jannah

Daisypath Anniversary tickers

Saturday, 1 May 2010

Perpisahan itu


Perpisahan adalah suatu yang selalu kita elakkan. Bukan mudah menghadapi getir perasaan yang pilu. Walau sekuat mana kita nafikan, perasaan sedih dan kecewa itu tetap ada. Namun begitu,perpisahan bukanlah bermakna pengakhiran sebuah kisah malah merupakan permulaan bagi sebuah perjalanan.Bagi ramai yang mengalami, mungkin ramai yang tidak dapat menerima hakikat. Namun begitu, ada beberapa perkara yang boleh dilakukan untuk melalui satu episod duka dalam hidup ini

Petua menghadapi perpisahan..(no matter break alive or dead)
1.Berserah pada Allah.Mengadu padaNya.Jadikan Allah tempat mengadu kerana Dia Maha Mendengar

2.Bangun setiap hari dan katakan "Aku redha dengan perpisahan ini". Katakan sebanyak mungkin sehingga hati kita percaya dengan kata itu.

3.Percaya dan Yakin bahawa Allah telah menjanjikan sesuatu yang lebih baik untuk kita.

4.Menangislah sepuasnya,jika perlu.Ia akan mengubat sedikit kelukaan dan akan merasa lega.Biarlah banjir beberapa daerah.Menangis sehingga habis air mata dan tiada lagi tangisan akan mengalir selepas itu.

5.Berkongsilah cerita dengan teman rapat.Kita tidak boleh melaluinya seorang diri.Melalui sokongan mereka,kita akan lebih selesa.

6. Dapatkan sokongan keluarga kerana keluarga yang selalu berada dengan kita pada susah dan senang.



7.Sekiranya perlu, buang segala kenangan.Derma barangan yang boleh kepada orang yang memerlukan.

8.Dengarlah motivasi dan lagu-lagu yang bersemangat tinggi.Elakkan mendengar lagu di radio kerana lagu di radio kebanyakannya menyayat hati dan sayu.Bak kata Yuna "lagu di radio seolah memerli aku"


9. Isi masa lapang melakukan perkara-perkara berfaedah.Mulakan hidup baru dengan melalui pengalaman yang lebih menyeronokkan.

10.Lakukan perkara yang baru.Sesuatu di luar jangkaan dan ia akan mengubah persepsi kita dalam kehidupan.

Kesimpulannya, hanya masa yang dapat mengubat hati yang luka.Berikan peluang dan masa untuk diri sendiri menerima musibah ini.Kita hamba yang banyak berdosa,diturunkan musibah untuk menghapus dosa.Lalui dengan penuh ketabahan.

No comments:

Post a Comment