Until Jannah

Daisypath Anniversary tickers

Tuesday, 31 March 2009

Akhirnya..kini pasti

Akhirnya..22 November 2008 detik yang aku nantikan.detik penganugerahan tamat diploma selama 3 tahun aku bergelumang mengejar ilmu dalam menguruskan bank. Tak ku sangka pilihan aku untuk melencong pada aliran sastera.Mengambil jurusan Diloma Pengurusan Bank.Rasa berdebar-debar pun ada. Yelah pertama kali kan.kelam kabut juga dapat sidang petang ni..aku dahla tak bersolek mana..pakai mane yang wajib jela.Tapi yang penting.Angan-anganku untuk memakai selempang pink menjadi kenyataan..kalaulah senior yang mepermainkan aku dulu masa part 1 tengok aku sekarang..mesti dia menyesal..menyesal mainkan aku.Ahh..persetan dengan buaya darat macam tu.. Pertama kali menjejakkan kaki ke menara gading,para senior hebat memperkatakan betapa sukarnya hidup di universiti tanpa arah tujuan. Lalu aku tetapkan matlamat.Seperti yang dikatakan seorang senior yang selalu ku damba itu. Aku selalu ingin menjadi yang terbaik antara yang terbaik. Itulah yang aku lakukan.





Namun perjalanan di universiti tidak selurus seperti yang dijangka.Liku berbengkang bengkok aku tempuhi. Tahun pertama banyak mengajar aku mengenali manusia.Tidak semua orang yang kita lihat baik di khalayak ramai,baik juga keadaan sebenarnya. Aku antara insan yang hampir jatuh ke lembah cinta dusta. Cinta junior-senior. Sampai hati dia buat aku macam tu..memang sampai hati pun. Ramai sudah tewas ditangannya. Namun bukan aku. Aku tidak semudah itu tewas di tangan lelaki yang bergelar buaya darat. Mungkin orang lain akan jatuh tersungkur,teresak-esak kena penangannya. Aku hampir menjadi begitu tapi aku tak mahu digelar perempuan lemah. Lelaki seperti itu tidak layak mendapat titisan air mataku. Aku bangkit dari kekecewaan itu, aku terpaksa mengurung diri kerana malu diperbodohkan oleh senior yang memang bodoh tu.aku kuatkan semangat untuk terus belajar dan akhirnya aku mendaki puncak yang tak tercapai oleh orang lain.dan hari ini aku berdiri atas kekecewaan dan kegagalan dulu. Benar kata orang, kita perlu berani gagal untuk berjaya. Pengalaman adalah guru yang terbaik dalam hidup kita ..

No comments:

Post a Comment