Wednesday 4 March 2009

Dari mata dan hati

"Perempuan melihat sesuatu itu dari sudut berbeza. Mungkin dia tidak memilih awak kerana dia tidak memenuhi ciri-ciri yang dia mahu.Jangan salah faham.Dia tidak membenci awak,cuma tidak memilih awak sebagai teman lelaki.."

Ahh..sudah.Kelas Islamic Finance hari ini bertukar menjadi rancangan bual bicara "Lelaki pilihan wanita". Semuanya gara-gara Pn Faridah mengusik Zaminor dengan mengatakan ingin memperkenalkan adiknya kepada Meenor.Mencuba nasib mungkin kasih bertaut.Seperti biasa,pasti saja ada yang mengusik.

Yang menarik perhatian ialah apa yang dikatakan oleh Pn Faridah.Seorang rakan lelaki yang mengaku kononnya cintanya ditolak oleh Meenor mengatakan dia sedikit Islamik dan mungkin memenuhi ciri-ciri yang diinginkan oleh seorang perempuan.Lalu Pn Faridah dengan berseloroh menjawab "Wajah awak kurang menyerlah cahayanya".Seluruh kelas gelak besar.Kasihan..malu agaknya kawan tadi.Tapi tidak mengapa,mereka memang suka mengusik dan berjenaka di dalam kelas.Pensyarah tak menang tangan melayan kerenah orang-orang seperti ini.

Lalu disimpulkan di sini,lelaki yang menjadi pilihan wanita masa kini perlulah mempunyai cukup ilmu agama, supaya kelak bila berumah tangga dapat membimbing isteri itu dengan baik.Lebih elok kiranya bacaan al-Quran fasih supaya kelak dapat mengimamkan solat seterusnya mengeratkan hubungan kekeluargaan.Oleh itu, berfikir-fikir dahulu wahai wanita,(mengingatkan diri sendiri juga), lelaki boleh membuat pilihan wanita mana yang mahu didampinginya tetapi kita sebagai perempuan juga yang menentukan untuk menerima atau sebaliknya.

No comments:

Post a Comment

2017 new coming post

MasyaAllah, dah hampir 2 tahun rupanya tak berblog.Diam seribu bahasa.sebab aktif di FB sepanjang tahun lepas.Blog tinggal menyepi.Ni nak me...